Een dag in de regenboog
Op ma-di-do-vrij is er van 08:30 – 08:45 vrije inlooptijd. (groot)Ouders mogen hun kind(eren) naar de klas begeleiden. Op woensdagochtend maken we ons klaar voor de buitenlesdag.
Kinderen doen hun schoenen uit en pantoffels/sokken aan. De jas aan de kapstok hangen, boekentas in het vak, mapje en brooddoos in de juiste bak.
Tip: Probeer niet alles voor je kind te doen maar leer/begeleid ze het zelf te doen.
Juf onthaalt je aan de deur. Je mag samen met mama/papa een activiteit kiezen in de klas (ideaal moment om aan papa/mama te tonen waarmee je bezig bent), maar eerst hang je je foto aan de regenboog (zodat we weten wie er allemaal aanwezig is).
Kleuters + ouders van peuters kunnen briefjes in de brievenbus stoppen voor de praatronde
Om 8.45u is het tijd voor de (groot)ouders om de klas te verlaten.
Tip: Hou het afscheid best kort voor je kind (zeker als het daar moeite mee heeft).
En wij gaan aan de slag.
Hoekenwerk:
De kleuters werken verder in de hoekjes van de klas tot het belletje gaat om op te ruimen.
Praatronde:
We zitten samen in de kring en praten over verschillende onderwerpen
Koekmoment:
Je hoeft geen koek van thuis mee te brengen. We drinken ook water uit onze beker. We delen de koeken uit en eten/drinken voor we naar de speelplaats gaan.
Speeltijd om 10:25:
Op onze speelplaats is van alles te ontdekken. We hebben een buitenkeuken in een zandbak, een glijbaan, een multisensoriële bus, heel veel leuke speelplaatsboxen, gezellige tipi’s, een kleine knuffelweide met konijntjes…
Begeleide activiteit:
De activiteit na de speeltijd is afhankelijk van de dag die we zijn. Activiteiten voor een klein groepje van de klas terwijl de anderen verder gaan in hun hoekenwerk (bijvoorbeeld een taal -of denkactiviteit), een onderzoekje. Soms is het voor de volledige groep (bijvoorbeeld een bewegingsactiviteit, een uitstap,…)
Godsdienstmoment:
Vlak voor de middagpauze houden we een godsdienstmoment met zingen of een Bijbelverhaal en maken we het even stil om samen te danken.
11:55: middagpauze
Samen eten we in De Picknick. Bij ons op school mogen kinderen kiezen of ze buiten of binnen eten, maar respect voor voedsel en tafelmanieren vinden we heel belangrijk.
Namiddag:
In de namiddag kiezen we voor een ‘lange werktijd’. We onderbreken de kinderen niet in hun spel of werkje voor een kwartiertje speeltijd. We blijven bezig (dat kan buiten of binnen de klas zijn), de kinderen kunnen fruit eten aan de snacktafel wanneer ze daar zin in hebben (de juf houdt natuurlijk in het oog dat iedereen iets eet), ze drinken als ze dorst hebben en ze gaan naar het toilet wanneer ze voelen dat de nood er is (de kleinsten worden daarin extra gestimuleerd). Door die tijd en ruimte te krijgen, ontwikkelen kinderen concentratievermogen, ze leren een werkje af te maken. Het kind zal alleen of met een vriendje materiaal uit de kast nemen, het zoekt een plekje uit (op een tapijtje of aan een tafeltje), het werkt met het materiaal en ruimt het nadien ook weer netjes op; om daarna weer met iets anders aan de slag te gaan. Peuters die nood hebben aan een middagdutje kunnen dit doen in de snoezelhoek.
Afronden:
Samen ronden we de dag af met een terugblik, een verhaaltje, poppenspel, complimentjes/pluimen geven,….
En dan is het tijd om naar huis te gaan